Forskjellen mellom BPA og tradisjonelle måter å organisere personlig assistanse på, ligger i at dere leder assistanseordningen, i stedet for at en leder i kommunens helse- og omsorgstjeneste gjør det. Den tradisjonelt organiserte personlige assistansen ytes av kommunens helse- og omsorgstjeneste eller privat leverandør som har inngått leveransekontrakt med kommunen. Tradisjonelt organisert personlig assistanse omtales ofte som «hjemmetjenester», «tjenester i samlokaliserte boliger» og «støttekontakt». Det ytes også mye personlig assistanse innenfor kommunale helse- og omsorgsinstitusjoner, selv om det vanligvis fokuseres mest på helsetjenester når noen har behov for institusjonsopphold.
Brukerstyringen i BPA innebærer at dere er assistentenes nærmeste ledere, og medfører derfor et mye større ansvar enn om brukeren bare mottar personlig assistanse. Dette er det viktig å ha fokus på når man skal skille på friheten i BPA-ordningen som er ment å sikre selvbestemmelse, og ansvaret i BPA-ordningen som skal sikre at assistanseordningen blir robust og at assistansen blir forsvarlig og god. Friheten i BPA handler bl.a. om å velge hva som skal gjøres og hvordan, når dere vil ha ting gjort, hvor dere vil ha assistanse og hvem dere vil ansette. Ansvaret i BPA handler om å forholde seg til regelverket, lokale rammer, enkeltvedtaket og avtaler som er inngått. Disse tingene vil til sammen begrense friheten til å «bestemme alt selv» med BPA. Det er derfor viktig at dere snakker med saksbehandler om hva både friheten og ansvaret i BPA vil kunne innebære for dere.
Hvis det skal etableres en BPA-ordning, er det viktig å avklare hva bruker vil ta ansvar for selv, hva medarbeidsleders ansvar vil bli, og hva dere vil eller trenger at andre skal sikre. Brukerstyring forutsetter at dere har innsikt i behovet for personlig assistanse, og at dere er i stand til å lede assistentene i det daglige arbeidet. Når man skal ha en medarbeidsleder, kan det være ulike grunner til dette, som både kan handle om innsikt i behov og/eller administrasjon og ledelse av assistentene.
Når det gjelder brukerens og de ansattes rettigheter og plikter, er det er et gjensidig ansvar dere har for å sikre hverandre en forsvarlig situasjon. Dere har plikt til å sikre de ansattes rett til forsvarlig arbeidsmiljø, mens de har plikt til å sikre brukeren forsvarlig assistanse. Gjennom brukerstyringen/arbeidsledelsen har dere imidlertid også mye ansvar selv for at assistansen blir forsvarlig. Som medarbeidsleder vil du ha en viktig oppgave med å formidle hva brukerens behov og ønsker er til de ansatte, dersom brukeren ikke er i stand til dette.
BPA er ikke én, fast bestemt organiseringsform. Tvert imot gir BPA stort rom for individuelle tilpasninger, særlig etter at det ble mulig å ha medarbeidsleder i BPA-ordningene. Dere kan dessuten i ulik grad få støtte i lederrollen og -oppgavene fra kommunen (eventuelt fra privat arbeidsgiver). Slike støttefunksjoner kan være midlertidige eller varige, etter hva dere har behov for. Det vil også bli gitt opplæring i arbeidsledelse.
Med tida vil dere få egne erfaringer å spille på. Etter hvert kan dette føre til at dere ønsker mer og mer ansvar, eller det kan være aktuelt at ansvar gradvis overføres fra medarbeidsleder til brukeren. Hvis det er behov for flere tjenestetyper, f.eks. helsetjenester eller assistanse innenfor skole/utdanning eller arbeid, kan BPA enten samorganiseres med eller gis ved siden av disse.
En personlig assistent er i de aller fleste tilfeller ansatt for å gi personlig assistanse bare til én bestemt person. En del assistenter har små stillingsandeler, og vil derfor kunne ha andre arbeidsforhold. En del assistenter har ansettelsesforhold i kommunens tradisjonelt organiserte helse- og omsorgstjenester eller i flere BPA-ordninger.
I saksutredningen vil saksbehandler i kommunen kartlegge behovet for personlig assistanse. Deretter blir det fattet et enkeltvedtak, der det blir utmålt et antall timer med personlig assistanse. Vanligvis utmåles det et gjennomsnittlig antall timer per uke. Disse timene kan brukes fleksibelt gjennom året.
Kanskje har brukeren hatt BPA tidligere, men av en eller annen grunn har dette blitt avsluttet eller erstattet av en mer tradisjonell organisering av den personlige assistansen. Det kan også tenkes at brukeren er i ferd med å flytte til en ny kommune, og har BPA i den kommunen brukeren skal flytte fra. Siden BPA kan være så mangt, er det ikke sikkert at dere vil få en lik organisering i en ny BPA-ordning/ny kommune. Vi anbefaler derfor at dere noterer ned forventninger og spørsmål dere har til ny BPA-ordning/ny kommune, og tar disse opp med saksbehandler. Det er også viktig at dere får fram for saksbehandler den erfaringen og kompetansen dere allerede har med BPA.